Gebruik van een CB toestel 27 MC.

Deze toestellen zijn erg in trek bij vrachtwagenbestuurders maar evenzeer bij motorhome toeristen. Het is een toestel die ons onderling verbind waarbij het doorgeven van nuttige informatie van belang is. Zo kunnen we wegeninformatie doorgeven, verwittigen als er obstakels zijn op de weg of als er personen op de rijbaan lopen. Nuttige informatie natuurlijk en wat absoluut te mijden is dat is dat we onderling door de CB ons levenverhaal gaan verkondigen.

Hier zal je dus die juiste informatie vinden wat de wetgeving betreft ik Europa rond het gebruike van een CB toestel. We beginnen graag met ons eigen land en die informatie kregen we van het BIPT.

We hebben momenteel contact met de Europese Gemeenschap om zo te pogen alle informatie in Europese landen te bekomen en eens we die gegevens hebben zullen we niet nalaten deze hier te melden.

In België is het gebruik van CB’s vrij sinds 1 januari 2010 op voorwaarde dat ze beantwoorden aan de volgende voorwaarden:

– ofwel 40 kanalen FM 4 W;

– ofwel 40 kanalen AM-FM-SSB 4 W;

– ofwel 22 kanalen AM-FM-SSB 0,5 W.

CB’s met meer dan 80 kanalen en/of met meer dan 4 W zijn verboden.

De CB’s moeten het CE-merkteken dragen.

Uitzendingen gebeuren op frequenties gedeeld met andere gebruikers en er is geen enkele garantie dat er geen storingen zullen optreden. Om die reden wordt het afgeraden om die radio’s te gebruiken voor veiligheidstoepassingen.

In Duitsland is  het sinds 1 juli 2020 verboden om de CB te gebruiken terwijl men rijdt. Het is zelfs verboden die te gebruiken wanneer men stilstaat met draaiende motor???? Men mag de CB wel gebruiken als het handsfree kan en dan nog is het enkel voor het doorgeven van korte nuttige informatie.