DezwerversUML_Logo_DeZwervers

De Zwervers – UML

DezwerversUML_LogoSamen

Verplichte keuring gasinstallatie

Verplichte keuring gasinstallatie in Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland
Volgens NKC is in Duitsland de verklaring voor deze keuring inmiddels opgeheven. Het is de bedoeling medio 2023 een nieuwe regeling in te laten gaan, maar details zijn nog niet bekend.
Bron : https://www.nkc.nl/advies/wet-en-regelgeving/gasgebruik-in-de-camper/


Ons advies: controleer vooraf met de eigenaar van de camping of dit vignet bij hem vereist is.

Algemene info (uit diverse bronnen)

Gaskeuring (DVGW G607)

Is deze keuring verplicht of niet verplicht?

In Duitsland zijn geregistreerde campers verplicht om een ​​tweejarige gaskeuring te laten uitvoeren. Nieuwe campers en caravans krijgen een logboek waarin een technische beschrijving van de gasinstallatie staat.

De installatie wordt op verschillende punten getest en nagekeken. Steeds meer beheerders van campings, in oa Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland vragen om deze keuring te tonen. Als je deze keuring niet kunt voorleggen, kan je worden.

De kosten van deze keuring bedragen +/- € 85,00 en er wordt een sticker op de camper geplaatst.

In België kan je terecht bij 
– Juga Camperservice
Zillekesstraat 11, 3980 Tessenderlo  https://juga.be/
– Wase Motorhomes, Zandstraat 137, 9170 Sint-Pauwels
https://wasemotorhomes.be/

Verplichte gaskeuring voor campers en caravans (originele tekst is in het Duits)
Bron :   https://camperstyle.de/gaspruefung-pflicht-ausgesetzt/

Verplichte gaskeuring voor campers en caravans blijft van kracht – overzicht van innovaties voor 2022 Campertechniek > Gas, wet- en regelgeving, veiligheid

10.02.2022

De gaskeuringsplicht voor recreatievoertuigen is sinds begin 2020 opgeschort en moet op 1 januari 2023 onder nieuwe auspiciën weer van kracht worden. De reden die het Bondsministerie van Verkeer en Digitale Infrastructuur (BVMI) gaf voor de opschorting was dat er een gebrek was aan geijkte meetinstrumenten voor een officiële keuring en dat een volgend meetresultaat niet kon worden gegarandeerd. Nu heeft de BMVI de gaskeuringsplicht voor campers om de algemene keuring (ook wel HU of in de volksmond “TÜV” genoemd) te komen per 1 april 2022 volledig afgeschaft. In onze podcast met Andreas Irmer, eigenaar van autarker.de en gasexpert, spraken we over de huidige regelgeving en de mogelijke gevolgen. In onderstaande tekst vindt u een samenvatting van alle wijzigingen voor 2022.

Hoe was de gaskeuringsplicht tot nu toe geregeld?

Elk recreatievoertuig, of het nu een camper, caravan of kampeerauto is, dat een vloeibaar-gassysteem aan boord heeft, verliet vroeger de fabriek van de fabrikant met een keuringsboek en een keuringssticker. Dit documenteert dat de gasinstallatie lekvrij is en technisch perfect functioneert. Immers, de brandstof uit de gasfles of tank voedt belangrijke apparaten in het interieur, d.w.z. fornuis en oven, koelkast, verwarming en warmwaterboiler. Om ervoor te zorgen dat de gasinstallatie tijdens het gebruik goed functioneert en er geen gevaar van kan uitgaan, was het de plicht van de eigenaar om de installatie om de twee jaar te laten controleren en de resultaten in het keuringsboek te laten noteren of bevestigen. Dit kon gebeuren bij erkende dealers en andere gespecialiseerde werkplaatsen, alsmede bij keuringsinstanties zoals TÜV, DEKRA, GTÜ, KÜS, enz. De Duitse Vereniging voor vloeibaar petroleumgas (DVFG) was verantwoordelijk voor de vorige regeling, maar zoals Andreas Irmer in het interview zegt, is de taak van de gaskeuring nooit officieel door de wetgever uitgesproken. Daar komen ook de verschillende meningen van de afzonderlijke testorganisaties vandaan. Tot eind 2019 moest een camper die bij een keuringsorganisatie werd aangeboden voor een algemene keuring een actuele keuringssticker hebben als bewijs dat hij de gaskeuring had doorstaan. Het ontbreken van dit bewijs werd beoordeeld als een ernstig gebrek en de toekenning van de hoofdkeuringssticker werd geweigerd. De procedure voor caravans was iets ruimer. Hier leidde het ontbreken van een gasproef tenminste niet tot het niet slagen voor de hoofdkeuring.

Wat gebeurt er nu?

Het BMVI bespreekt momenteel in zijn commissies hoe de gaskeuring er in de toekomst concreet uit zou kunnen zien. Maar één ding is al vrij zeker: het netwerk van plaatsen waar gaskeuringen kunnen worden uitgevoerd, zal niet meer zo dicht zijn als tot nu toe het geval was. Een oplossing met regelmatig geijkte meettoestellen zal voor de gaskeurders namelijk enorme kosten met zich meebrengen. Kleinere werkplaatsen met onregelmatige opdrachten voor gasproeven zullen dit waarschijnlijk niet meer aankunnen. Tegelijkertijd kan men zich waarschijnlijk verheugen op stijgende tarieven die gepaard gaan met de nieuwe metrologische oplossingen.

Moet ik nog een gaskeuring laten uitvoeren?

Ook al is de gaskeuringsplicht voor het slagen voor de hoofdkeuring per 1 april van dit jaar definitief van de baan, toch zou u in uw eigen belang om de twee jaar de gaskeuring moeten laten uitvoeren om uzelf en uw passagiers te beschermen. Vloeibaar gas kan bij technische mankementen immers levensgevaarlijk zijn. Bovendien eisten veel campingexploitanten vroeger dat u bij het inchecken het keuringsboekje liet zien. Aangenomen mag worden dat ook in de toekomst een bewijs van een geldige gaskeuring zal worden verlangd. Bovendien kan uw verzekering bij schade problemen opleveren als er geen gaskeuring is uitgevoerd. U kunt zich voor de gaskeuring volgens DVGW-werkblad G 607 zoals gebruikelijk aanmelden bij de bekende instanties, d.w.z. TÜV, DEKRA, GTÜ of KÜS, maar ook bij gecertificeerde fabrikanten en gespecialiseerde werkplaatsen. Het voordeel van werkplaatsen is dat u eventuele schade ter plaatse kunt laten repareren en uw voertuig niet opnieuw hoeft aan te bieden. Dit bespaart uiteindelijk ook onnodige kosten.