DezwerversUML_Logo_DeZwervers

BELGO CC – Malmedy

Malmedy 20 – 22 sep 2024

Verslag BELGO CC

Ooit in het leven geroepen door onze Hugo (van De Zwervers) maar nu al toe aan de 4de editie van het 2 jaarlijkse BelgoCC-gebeuren.

Een nieuw zweversweekend met gelijkgezinden, Vlamingen en Walen, ging deze keer door in het charmante Waalse Malmedy.

Op vrijdag werden we vanaf 17u00 verwacht op de parking van feestzaal “Bellevaux”.  Toen we er om 17u10 kwamen aangereden, waren we zo goed als de laatsten om er aan te komen.

Met in totaal 92 motorhomes en 178 deelnemers stond het terrein goed vol.

Vanaf 18u00 mochten we ons in de feestzaal aanmelden en konden we ons inschrijven voor de activiteiten op zondagochtend.

Daarna werden we getrakteerd op een “pain de saucisse” van op de barbecue.  Iedereen kon dit wel smaken.

Vervolgens was er een “blindtest”, een quiz bestaande uit allerlei muziekvragen.  We werden opgedeeld in groepjes van 6 personen en we gingen allen enorm op in deze opdracht om achteraf toch maar een mooie prijs in de wacht te slepen. De 1e prijs werd het niet maar toch mochten we een troostprijs gaan uitkiezen.

Op zaterdagochtend werden we om 09u30 aan de bus verwacht. Nadine en Nico van club AMI, beiden het Nederlands machtig, zouden ons de hele dag begeleiden. De bus bracht ons naar Stavelot, meer bepaald tot aan de abdij van Stavelot waar we onder meer de musea van het Prinsendom Stavelot-Malmedy, het Guillaume Appolinaire en de tijdelijke tentoonstelling “van de aarde tot de sterren” konden bezoeken  ….   Maar ’t gros van de deelnemers was eerder geïnteresseerd in het museum van het circuit Spa-Francorchamps.  Daar staan echt pareltjes van racewagens en snelheidsmoto’s tentoon.  Het bezoek aan het museum werd afgerond met een drankje in het museumcafé.

Ondertussen stond buiten de bus klaar die ons nu naar Malmedy bracht.  Hier stapten we uit aan het Malmundarium waar we eerst mochten genieten van een lekkere picknick.  Nadat we onze lunch hadden verorberd, werden we opgewacht door een Nederlandstalige gids. Wij bezochten er met haar het leer-, papier- en carnavalsmuseum.  Onze groep was de hele tijd heel oplettend want onze gids bracht alles héél boeiend en duidelijk aan de man (en vrouw).

Na het Malmundarium werd de gidsbeurt verder gezet met een stadswandeling.  De gids kwam in tijdsnood maar we zouden de bus niet opstappen vooraleer we alles over Malmedy gehoord hadden. En de bus heeft effectief op ons mogen wachten …

Eens terug aan de parking van de feestzaal profiteerden we nog van een uurtje vrije tijd om de tafels en stoeltjes uit de camper te halen en zo met de overige zwervers te genieten van een hapje en een aperitief.  Benny toverde een fles met een lekker Kroatisch drankje tevoorschijn. Door de extra alcoholische graden begonnen we het allen echt wel warm te krijgen … gered door de klok,  moesten we aanstalten maken om ons nog een beetje op te frissen want om 19u00 werden we in de feestzaal verwacht voor een gezamenlijk avondmaal, verzorgd door een cateraar.  We deden ons allemaal tegoed aan het lekkere eten want het was een heus menu. Wegens meer dan voldaan bleef bij sommigen veel van het lekkers op het dessertbord liggen. Gelukkig was er hier en daar wel een veelvraat te vinden om ook dit naar binnen te werken.

Eens de koffies waren opgedronken en de tafels opgeruimd, startte DJ Honey Moon het dansfeest.  Op de eerste tonen van “laat de zon in je hart” van Willy Somers werd de ambiance op gang getrokken.  Niet veel later stond de dansvloer goed vol en was het drummen om een eigen vloertegel te verwerven.

Het was  al middernacht toen we onze motorhome gingen opzoeken om in ons bedje te kruipen.  Na zo’n actieve en zonnige dag hadden we geen wiegeliedje meer nodig om in te slapen.

Op zondag waren we om 08u30 terug in de feestzaal op het appel.  Deze maal voor een gezamenlijk ontbijt bestaande uit een lekkere chocoladekoek en smeulende croissant, vergezeld met een lekker bakkie koffie of thee.

Na deze versterking vertrokken we om 09u30 met onze groep naar “Daniel’s Rozentuin” waar we allen een uitgebreide uitleg kregen over het kweken van rozen en speciale soorten tomaten.  Gelukkig hadden we Hugo in onze groep die voor een simultane vertaling zorgde die dan ook door menig deelnemer werd gewaardeerd. Na de rondleiding werden er door onze groep in het winkeltje dan ook nog mooie exemplaren rozelaars, zakken potgrond, etc. aangekocht. Enkele moedige Zwervers kozen er echter voor om een stevige begeleide wandeling van zo’n 7,5 km te doen.

Terug in de zaal stond de soep reeds klaar. Deze werd ons uitgeschonken in een mooi mug (tas) die we als aandenken aan deze BelgoCC mochten houden

Na het uitwisselen van geschenken werd de BelgoCC-vlag doorgegeven aan de organisator van de volgende BelgoCC.  En jawel, onze voorzitter Geert kreeg deze overhandigd wat betekent dat wij, “De Zwervers-UML”, in 2026 aan zet zijn om de volgende editie te organiseren. Geen paniek, de hersenen van het bestuur zijn al volop ideeën aan ’t verzamelen.  Wordt vervolgd …